Turks

http://www.vrijechroniqueurs.nl/voertaal/

Dit keer zomaar eens een voorval uit het dagelijkse leven.
Mijn leven wel te verstaan.
Zoals ik eerder al eens schreef woon ik in een haagsche zogenaamde “kansenwijk” of in de woorden van PvdA minister (zonder portefeuille) Ella Vogelaar; een prachtwijk.
Aangezien ik al een paar dagen geteisterd wordt door maag en darmproblemen zag ik mij gedwongen vandaag even naar de plaatselijke Albert Heijn te gaan want ook als je nauwelijks eet moet je wel zorgen dat er eten voorradig blijft.
Nadat ik de noodzakelijke spulletjes in mijn winkelwagentje had gedeponeerd begaf ik mij naar de kassa’s en koos zoals voor mij te doen gebruikelijk een caissière zonder hoofddoek.
Het was niet zo heel erg druk en toen ik aan de beurt was stapten er twee Turkse mama’s achter mij aan.
U kent dat wel, een beetje obesitas ogende vrouwen van een jaar of veertig, lange zwarte jas tot bijna op de grond, tieten die ergens rond de navel hangen en een kudde kinderen er omheen zwervend.
Business as usual zou je denken.
Wie schetst echter mijn verbazing dat terwijl ik de net betaalde etenswaren in mijn boodschappentas deed er plots een heel gesprek ontstond tussen de gehoofddoekte dames en de caissière in het Turks…!
En ja l*l als dat ik ben; ik kon het weer eens niet laten en merkte (luid en duidelijk) op; “De dames hebben het misschien niet zo in de gaten maar we zijn hier in Nederland en de voertaal is Nederlands hoor”.
Grappig als je dan de omgeving een beetje observeert, er waren meerdere Nederlandse wachtenden die opkeken onder het motto; “hé er is iemand die er wat van durft te zeggen” en zich vervolgens afwenden in de vrees dat er commotie zal gaan ontstaan.
De caissière wist duidelijk niet wat zij er mee aan moest, uiteindelijk was zij het die in rap en vloeiend Turks met de dames gesproken had.
De beide dames vonden het kennelijk leuk (of ze verstonden me niet dat is ook een mogelijkheid) en begonnen al lachend hun boodschappen op de band te plaatsen.
Best jammer vond ik zelf, ik had het wel aangedurfd om daar een discussie over aan te gaan, zolang je zelf bewust overdreven netjes blijft kan er niet zoveel mis gaan toch? Laat maar komen!
Even verderop was er een (moet ik dat erbij vertellen)Nederlandse vrouw die zachtjes zodat niemand het zou horen zei; “goed hoor meneer dat u er wat van zegt”, om daarna haastig door te lopen…

Zoals gezegd, niks bijzonders, zomaar een klein voorval uit het dagelijkse leven.
Maar wat nu als meer Nederlanders zich eens, net als ik, zouden laten gelden en duidelijk zouden laten blijken dat zij al die talen en het misbruik ervan afkeuren?

Dát vraag ik u af meneer Sonnenberg om maar eens de woorden van een groot cabaretier te misbruiken.

Commentaar: Hoe eerder zij het Nederlands verleren, en hoe eerder wij Turks kennen, hoe beter. De Hel is eeuwig, de Hel is eeuwig, de Hel is eeuwig!!!

Leave a Reply

