Het taboe racisme

Machtsverhoudingen? Machtsverhoudingen kunnen verschuiven. Hiertoe verwijzen wij naar het Maoïsme dat een onderscheid maakt tussen opkomend en neergaand imperialisme.

Bleri Lleshi's Blog

blerilleshiEen paar maanden geleden stapte ik een Brussels café binnen om flyers uit te delen. De ober maakte me van op afstand duidelijk dat ik niet binnen mocht. Ik liep door: “Ik wil wat flyers achterlaten. Waarom mag ik niet binnen?” “Roma’s zijn hier niet toegelaten”, antwoordde hij.

Albanees

Er wordt heel vaak naar mijn origine gevraagd. Daar is niets mis mee indien het op een goede manier gebeurt en uit nieuwsgierigheid voortkomt. Meestal denken mensen dat ik afkomstig ben uit Italië, Spanje, Turkije, Roemenië… of ergens uit Latijns-Amerika. Beatrice Delvaux (Le Soir) schreef ooit in haar krant dat ik Marokkaan ben.

Als ik zeg dat ik Albanees ben, is de meest voorkomende reactie: “Aha, Albanese maffia”. De overgrote meerderheid van die mensen weet niet waar Albanië ligt. Top drie als ze het ernaar raden: dichtbij Rusland, Syrië of Egypte. Bovendien krijg je ook de opmerking dat ‘al die mensen…

View original post 703 more words

Leave a Reply

